Tràkata

Trakata, grafika autorstwa Kierana YanneraTràkata to bardzo trudna do zastosowania technika szermiercza, wykorzystująca unikatową właściwość mieczy świetlnych – możliwość gaszenia i zapalania energetycznej klingi. Takie błyskawiczne generowanie i chowanie ostrza może nie tylko wytrącić przeciwnika z równowagi, ale też umożliwić szermierzowi szybką wygraną.

Istnieją dwa główne manewry, stosowane przez doświadczonych w Tràkacie wojowników, z czego oba – jeśli są nieostrożnie wykonywane – mogą okazać się dla wykorzystującego je śmiertelnie niebezpieczne.

Przenikanie ostrza (ang. Pass the Blade) to ofensywne działanie szermiercze, polegające na deaktywowaniu ostrza na moment nim sięgnie ono postawionego przez przeciwnika bloku, i uruchomieniu go zaraz za nim. Prawidłowo wykonane Przenikanie ostrza pozwala śmiertelnie ranić wroga, bez względu na to, jak szybki i biegły jest w stawianiu zasłon mieczem.

Zwodniczy blok (ang. Unbalancing Block) to rodzaj finty, mającej na celu zdobycie przewagi nad przeciwnikiem i powstrzymanie jego ataków, w przypadku gdy ofensywa jest wręcz przytłaczająca. Wojownik musi wykonać prawidłowy blok klingą, która zaraz po tym jak powstrzyma atak, lub nawet na ułamek sekundy przed zwarciem, zostaje wyłączona. Sprawia to, że przeciwnik traci równowagę, najpewniej upadając. Daje to szansę na wykonanie śmiercionośnej riposty, lub przerwanie wykańczającej ofensywy wroga.

Warto nadmienić, że technika ta jest niezwykle trudna, gdyż nieodpowiednie wyliczenie, gdzie wyląduję klinga przeciwnika jeśli nie natrafi na opór w postaci drugiego ostrza, może zakończyć się śmiercią lub obopólnym trafieniem. Z tego też powodu, w przypadku braku wyszkolenia w tràkacie, warto ryzykować ją tylko wtedy, gdy jest się zdesperowanym i nie ma się nic do stracenia.

Najbardziej znanym użytkownikiem tej techniki był Jedi Corran Horn, który zastosował manewr Przenikania ostrza w trakcie swojego pojedynku z wojownikiem Yuuzhan Vong – Shedao Shaiem – na Ihtorze.